Boxtuning för 2 750 kr, OBD-tuning och seriell tuning 5 500 kr. Vi tunar din bils styrenhet, som även kallas ECU, i Stavanger och Kristiansand. Läs mer:
Obd-tuning, seriell tuning, boxtuning. Powerbox. Äntligen finns en så enkel översikt över alla dessa metoder att du bara behöver ett par minuter för att utan problem förstå vad som verkligen är nödvändigt.
Artikelöversikt:
Del 1: Inledning.
Del 2: De två huvudtuningmetoderna med en enkel förklaring.
Del 3: För- och nackdelar med båda metoderna, inkl. riskmoment. Vad ska du välja?
Del 4: För särskilt intresserade. En lite mer ”faktatung” artikel.
Ord som används för att beskriva de två olika chiptuningmetoderna (t.ex. powerbox- seriell tuning, obd-tuning o.s.v.) med enklast möjliga förklaringar!
Del 1: Inledning – Vad är chiptuning? Och på vilka motorer fungerar tuning?
Som alla vet har dagens bilar en egen datahjärna, styrenheten, som också kallas ecu (elektronic control unit). När man använder ord som tuning så innebär det lite förenklat att man ändrar data i styrenheten, d.v.s. hur motorn uppför sig inom de bestämda ramar som finns. Man byter inte ut fysiska komponenter i bilen, som turbo, intercooler, kamaxel, avgassystem el. liknande.
Eftersom ändringarna sker innan luften och drivmedlet når luftfiltret eller bensin-/dieselpumpen på vägen längre in mot kompressionskammaren så är den obekväma sanningen att chiptuning fungerar absolut bäst på en övertrycksmotor, med andra ord turbo/kompressor. Det finns lite att hämta vad gäller chiptuning på en sugmotor. Då är det (i stort sett) bättre att lägga pengarna på att byta delar i motorn.
Del 2: Det finns bara två huvudsätt att använda tuning på:
Metod 1: Antingen kan du göra detta i bilens egen styrenhet, bilens egen huvuddator (även kallad ecu).
Metod 2: Eller så kan du göra detta med en extern databox som du kopplar på bilen.
Metod 1: Tuning av styrenheten.
Detta innebär att man ändrar de värden som sitter i bilens ecu. Den innehåller i första hand de värden som rör insprutning av drivmedel (mängd, längd, tidpunkt, tryck) turbotryck eller liknande. Ofta används parametrar istället för värden då man ”skriver in nya parametrar” i styrsystemet.
Metod 2: Man ansluter en egen box till bilen.
En sådan box ansluts till motorn på vissa kontakter och hämtar information därifrån. Dessa data ändras – optimeras – sedan så att bilen i praktiken får andra parametrar som den i ”utmatningsfasen” använder istället för de som skickas ut från bilens styrenhet.
För båda metoderna används alltid uttrycket "chiptuning".
Del 3: För- och nackdelar – Vad ska du välja?
Fördelar med boxtuning:
Den absolut vanligaste chiptuningmetoden för de allra flesta eftersom:
Inköpskostnaden är rimlig
Setet levereras till din brevlåda och du slipper ta bilen till verkstaden.
På de flesta bilar ger den mycket god effekt och drivmedelsekonomi.
Du kan ofta ta med setet till nästa bil och spara ännu mer pengar.
Du kan ta bort setet före verkstadsbesök, vilket är bra när det gäller garanti o.s.v.
Nackdelar med boxtuning:
Kan kännas skrämmande att montera själv?
På enstaka bilmodeller kan det vara svårt att få bra effekt. Kräver väl utvecklade set. Vid tuning av styrenheten kan man inte chiptuna vissa bilmodeller på detta sätt.
Risker med boxtuning:
Dåliga set kan ge felmeddelanden, svart rök eller liten effekt.
Du kan felkoppla, vilket ger felmeddelanden (Se till att du får med en bra monteringsanvisning).
Fördelar med tuning av bilens ecu (obd-tuning, seriell tuning, lödning):
Fördelar med chiptuning av styrenheten (obd-tuning/seriell tuning):
Kan anpassas maximalt till din bil. Kan i enstaka fall ge något högre effekt än en box.
Du behöver inte en extern enhet på bilen.
Normalt upptäcks inte boxen av en vanlig verkstad – bilens garanti.
Nackdelar med tuning av styrenheten:
Vanligtvis dyrare inköpspris än en box.
Jobbet måste utföras på verkstad.
Tuningen kan gå förlorad efter verkstadsbesök om verkstaden lägger in ny programvara.
Kan inte tas med till nästa bil – det gäller ofta även så kallade obd-boxar, se del 4.
Precis som vid boxtuning kan vissa bilmodeller inte chiptunas på detta sätt.
Risker med tuning av styrenheten:
När ny programvara läggs in kan det uppstå fel som gör att bilen inte startar.
Du kan råka ut för ett ”ivrigt” företag som går för långt/gör något fel och skadar motorn allvarligt.
Del 4 – För särskilt intresserade – ord och utryck – vad betyder de?
Vilka ord används för de olika tuningtyperna och vad är skillnaderna:
Metod 2. Tuning via extern box.
Boxtuning, powerbox. Effektbox. Chiptuning o.s.v.
Det är olika anslutningssätt. Man kan bl.a. ansluta till commonrail-sensorn (dieseltrycket) eller på varje ventil på gaspådragssystemet, luftmängdsmätaren, batteriet, eller turbosensorn.
Det är normalt att kopplingarna är olika för olika bilmodeller eftersom det är skillnad på hur uppgifterna lagras och på hur systemen är uppbyggda i styrenheten. Det är inte så att en typ är bäst i alla lägen.
Metod 1: Tuning av styrenheten
Ord som används: obd-tuning, tuning via bootning, ecu-tuning, seriell tuning, byte av chip, chiptuning, eprom, löda chip, trimma hjärnan, bdm-tuning, o.s.v.
Tuning av styrenheten görs med fyra olika metoder:
Lite om de fyra metoderna:
A:
obd-tuning kallas också seriell tuning. Tuning via datamaskin på en del av de vanliga turbobilarna från 2000-2010. Enkel anslutning via bilens On Board Diagnostic-standardkontakt som också kallas diagnoskontakten. Man kan ev. köpa en liten låst anordning som är anpassad efter bilen så att man själv kan mata in och hämta data. Anordningen kan byggas om för din nästa bil om den går att tuna via obd porten.
Risker vid obd-tuning/seriell tuning: Om bilen har fått ny programvara vid service så måste man ha en säkerhetskopia av den nya originalprogramvaran innan man matar in en tunad version. Om inte riskerar man att bilen inte startar och att man måste till verkstad för att installera originalversionen på nytt.
B:
Chiptuning med bootläge: En metod för ”utvidgad obd-tuning". Blir allt vanligare för nya bilmodeller. Här ligger programvaran i styrenheten på ett sådant sätt att man inte kan använda sig av obd-porten, eller så saknar obd-porten den nödvändiga kommunikation som krävs mot styrenheten. Man måste då koppla in sig direkt på bilens styrenhet för att kunna överföra data. Standard obd-tuning eller seriell tuning fungerar inte i detta fall!
C:
Bdm-chiptuning. Vissa bilar måste programmeras direkt på styrenheten så som motortillverkaren gör. Denna anslutning kallas bdm-tuning.
D:
Lödning. Här byts en del i styrenheten ut, en chip-prom (alt. eprom eller eeprom). Det nya chippet installeras sedan med ett annat program.
Länk till huvudsidan